Projecten Basisschool
De basisscholen waarmee wij samenwerken bevinden zich in de gemeente Ba-Phalaborwa in de provincie Limpopo, een zeer arme regio van Zuid-Afrika. Beide scholen hebben ongeveer negenhonderd leerlingen van zeven tot veertien jaar oud. Voorzieningen zijn hier minimaal, grote klassen zijn de norm, en leerlingen krijgen les in het Engels – een taal die zij vaak nog niet beheersen. De schoolgebouwen vormen een mix van reguliere klaslokalen en noodlokalen, waarvan de laatste vaak niet beschikken over adequate voorzieningen zoals elektriciteit, ventilatie of degelijk meubilair. Bij temperaturen van 30°C tot 40°C is het niet verwonderlijk dat concentreren op de les een uitdaging vormt voor de leerlingen.
Op een van onze basisscholen draait al jaren een tutor-leesproject gericht op de Engelse taal voor verschillende leerjaren. Dit zogenoemde Learner Support Centre (LSC), bestaande uit een overdekte binnen- en buitenruimte met bibliotheek, is de hele schooldag en daarna geopend. In de praktijk halen onze twee vaste onderwijsassistenten kleine groepjes leerlingen uit de klas om intensief met hen te oefenen met de Engelse taal.
Dit is hard nodig, aangezien kinderen in de provincie Limpopo van huis uit voornamelijk Noord-Sotho of Tswana spreken, talen die geen aansluiting vinden bij het Zuid-Afrikaanse schoolsysteem, dat uitsluitend in het Engels wordt aangeboden én in wordt getoetst. Een goede beheersing van het Engels vormt de basis voor alle andere schoolvakken, van wiskunde tot geschiedenis. Helaas betekent dit dat vanaf jonge leeftijd al een taalachterstand ontstaat, die hun leerontwikkeling ernstig belemmert. Deze kloof willen wij met het tutor-leesproject proberen te verkleinen.
In ons LSC worden bijvoorbeeld sterke lezers aan zwakke lezers gekoppeld, om op die manier bij zoveel mogelijk kinderen tegelijk de kwaliteit van het Engels lezen te verbeteren. Ook gebruiken onze lesassistenten een volgsysteem waarmee de voortgang van leerlingen wordt bijgehouden. Onze focus ligt vooral op leerlingen uit groep 5 en groep 8 (grade 3 en grade 6), omdat het Ministerie van Onderwijs deze twee jaarlagen als een belangrijk ijkpunt beschouwt.
Sinds de oprichting van het LSC heeft onze partner-basisschool vaak aangegeven niet zonder ons initiatief te kunnen, en vinden de extra begeleiding van hun leerlingen van onschatbare waarde. Hierom streven wij dan ook een tweede Learner Support Centre op te richten op onze andere partner-basisschool, waarvoor wij momenteel vooral sport- en spelactiviteiten, en lesmateriaal aanbieden.
Naast ons tutor-leesproject zijn wij ook bezig met een smoothieproject, waarbij een geselecteerde groep leerlingen een aantal keer per maand gezonde smoothies krijgt om hun gezondheid en leerprestaties te verbeteren. Om deze smoothies lokaal te gaan bekostigen willen onze partnerscholen graag een moestuin aanleggen. Het is de bedoeling dat naast het groeien van groente en fruit, de tuin ook een educatieve functie vervult, waar over gezonde voeding kan worden geleerd.
Jouw bijdrage maakt verschil!
Om onze impact te blijven vergroten, is steun onmisbaar. Dit is hoe jij kunt bijdragen aan structurele verbetering:
- Sponsoring voor het draaiende houden van ons Learner Support Centre, denk aan lesmateriaal, passend toetsingsmateriaal, en verdere scholing voor onze onderwijsassistenten.
- Sponsoring voor een nieuw LSC op onze andere partner-basisschool. Dit omvat alle basisvoorzieningen op locatie zoals het lesmateriaal, en degelijk meubilair zoals tafels, stoelen en kasten.
- Sponsoring voor de nieuwe moestuinen, denk aan hekwerk, grondverbeteraars en uiteraard groente- en fruitzaden.
- Het delen van jouw deskundigheid. Heb je ervaring met het basisonderwijs, de Engelse taal, organisatieontwikkeling of fondsenwerving? Jouw kennis is van grote waarde.
Wij staan altijd open voor partnerschappen met organisaties of bedrijven die ons werk willen versterken.